Dining with the Tsars

Breekbare schoonheid uit de Hermitage

6 september 2014 – 1 maart 2015

In het jaar dat de Hermitage Amsterdam zijn vijfjarig bestaan aan de Amstel viert, begint op 6 september 2014 de tentoonstelling Dining with the Tsars. Breekbare schoonheid uit de Hermitage. Aan de hand van acht schitterende serviezen uit de Hermitage St.-Petersburg kunnen de bezoekers de diners en banketten van het tsarenhof beleven. Ze wanen zich te gast, in bezit van een keizerlijke uitnodiging, bestijgen de trappen van het Winterpaleis, vernemen de etiquetteregels, bereiden zich voor op het feestelijke bezoek. Dan maken zij hun entree in de grote zaal voor het diner.

De majestueuze serviezen, op tafels met gedecoreerde tafelstukken, tonen de betoverende grandeur van de banketten die de tsaren hielden. De grootste pronkserviezen zijn die van Catharina de Grote, zoals het Servies met de Groene Kikker (Wedgwood) en het Servies met de Cameeën (Sèvres, Parijs). Maar ook de serviezen van latere tsaren zijn indrukwekkend. Extra cachet krijgen ze nog doordat ze onlosmakelijk verbonden zijn met de Europese geschiedenis.

Bord uit het Servies met de Cameeën, Frankrijk, Parijs, Sèvres Manufactuur, 1778–79. Zacht porselein, in bovenglazuur beschilderd, verguld © State Hermitage Museum, St Petersburg

Napoleon en Alexander

Vriend, vijand en rivaal

28 maart – 18 oktober 2015

Het is oktober 1812. Napoleon en zijn troepen verlaten Moskou. De lange opmars van de Franse legers is gestuit: tsaar Alexander I weigert aan Napoleon toe te geven. De stad is door de bewoners verlaten en in brand gestoken. Zonder voorraden kan het leger niet verder. De terugtocht verloopt desastreus. Napoleon verliest een half miljoen manschappen door vrieskou en veldslagen. Het is een keerpunt in de geschiedenis, de opmaat tot de val van Napoleon die uiteindelijk bij Waterloo zal plaatsvinden.

In de tentoonstelling herleeft de strijd tussen twee keizers op het onstuimige Europese toneel. Van hun aanvankelijke vriendschap, de ontmoeting op een vlot in Tilsit, de broze vrede, tot aan de grote veldslagen en het brandende Moskou. Op de achtergrond speelt één vrouw een grote rol in beider levens: Joséphine de Beauharnais. Uiteindelijk belandt haar collectie uit haar paleis Malmaison in het Winterpaleis in St.-Petersburg.

Anoniem, Frankrijk (?), naar Gioacchino Serangeli, Napoleon en Alexander I gaan uit elkaar in Tilsit, Olieverf op doek © State Hermitage Museum, St Petersburg

Goud van Scythen en Grieken

winter 2015/16 – zomer 2016

Hoe twee antieke culturen vreedzaam mengen en hoe dat artistieke hoogtepunten oplevert. Dat verbeeldt de tentoonstelling over nomadische Scythen en Griekse kolonisten. Zij kwamen met elkaar in contact aan de Noordelijke Zwarte Zeekust, waar Grieken vanaf de zevende eeuw v.Chr. steden stichtten. De Scythen en de Grieken onderhielden vanaf het begin goede betrekkingen met elkaar, op wederzijds voordeel gebaseerd: graan in ruil voor goud. Griekse kunstvoorwerpen gingen mee in graven van rijke Scythen. Een tentoonstelling met prachtige goudschatten, sieraden en schilderingen. En met het dramatische verhaal van de ontdekking van de Scythische graven en hun spectaculaire inhoud door expedities van de Hermitage.

Schildplaquette, Scythisch, ca. 600 v.Chr. Goud, gegoten, gedreven. Gevonden in Kostromskaja grafheuvel nr. 1, Transkoeban Regio, Rusland © State Hermitage Museum, St Petersburg

Spaanse kunst

zomer 2016 – winter 2016/17

Deze tentoonstelling verhaalt van de vorming en ontwikkeling van Spanje, van de vijftiende tot negentiende eeuw, met een hoofdrol voor het Spaanse hof. De Hermitage in St.-Petersburg was het eerste museum buiten Spanje met een aparte afdeling Spaanse kunst. De gevarieerde collectie omvat toegepaste kunst, zoals majolica, wandtapijten en wapens, van grote allure, maar ook schilderkunst van het hoogste niveau, met topstukken als De heiligen Peter en Paul (1587–92) van El Greco, Het middagmaal (ca. 1617) van Diego Velázquez en De actrice Antonia Zárate (1810–11) van Fransisco Goya.

Francisco de Goya y Lucientes, Portret van de actrice Antonia Zárate, 1810–11. Olieverf op doek © State Hermitage Museum, St Petersburg

1917. Van Romanov tot revolutie

winter 2016/17 – najaar 2017

Hét kantelpunt in de Russische geschiedenis: het jaar 1917. Film, foto’s, schilderijen en toegepaste kunst schetsen het leven van het laatste tsarenpaar Nicolaas II en Alexandra, en de politieke en sociale verhoudingen tijdens hun regering en natuurlijk daarna. Wat gebeurde er met de kunstcollecties van de tsaren na de overname van het Winterpaleis en hoe reageerden kunstenaars op de politieke omwentelingen van 1917 en erna?

Ilja Jefimovitsj Repin, Portret van tsaar Nicolaas II, 1895. Olieverf op doek © State Hermitage Museum, St Petersburg

Hollandse Meesters

najaar 2017 – voorjaar 2018

Hollandse Meesters aan de Amstel, een lang gekoesterde wens van de Hermitage Amsterdam. De collectie Hollandse Meesters (schilderijen, prenten en tekeningen) van de Hermitage is een van ’s werelds grootste. Russische verzamelaars van Hollandse schilders waren er vele, hun verzamelingen bestrijken vele eeuwen. Peter de Grote was gehecht aan zeegezichten, Catharina de Grote kocht grote werken als De veroordeling van Haman (ca. 1665) van Rembrandt. Ook buiten de tsarenfamilie werd verzameld. Graaf Semjonov-tjan-Sjanski verzamelde in de negentiende eeuw hartstochtelijk werken van onder anderen Honthorst, Ruysdael, Post en Lastman. Zijn collectie werd een belangrijke aanvulling op die van de Hermitage.
De Russische liefde voor de grote Hollandse schilders is te zien in 2017–18.

Rembrandt Harmensz. van Rijn, De veroordeling van Haman, ca. 1665. Olieverf op doek © State Hermitage Museum, St Petersburg

Europees neoclassicisme

voorjaar 2018 – winter 2018/19

Een impressie van de beroemde Petersburgse galerij van marmeren beelden in de Hermitage Amsterdam. De Europese kunstbeweging die de klassieke oudheid herwaardeerde wordt voor het voetlicht gebracht aan de hand van befaamde kunstenaars als Canova, Thorvaldsen, Anton Raphael Mengs en Jacques-Louis David. Toegepaste kunst, onder meer de roemruchte kratervaas van Orsk-jaspis en classicistisch meubilair, maakt het beeld compleet. Waar mogelijk worden antieke inspiratiebronnen erbij betrokken.

Neoclassicistische beeldengalerij in de Hermitage in St.-Petersburg © State Hermitage Museum, St Petersburg

Catharina de Grote

winter 2018/19 – zomer 2019

Ter gelegenheid van het tweede lustrum van de Hermitage Amsterdam – en ruim twintig jaar na de aan haar gewijde tentoonstelling in De Nieuwe Kerk – is Catharina de Grote te gast in de Hermitage Amsterdam. Een veelomvattende, meeslepende tentoonstelling over haar leven en kunstcollecties.

Fjodor Rokotov naar Alexander Roslin, Portret van Catharina de Grote, 1780–90 (origineel 1777–78). Olieverf op doek © State Hermitage Museum, St Petersburg

Juwelen uit de schatkamer van de Hermitage

zomer 2019 – winter 2019/20

Nog steeds in het lustrumjaar van de Hermitage Amsterdam: een feestelijke juwelententoonstelling. Speciaal voor de gelegenheid wordt geput uit de zogenaamde ‘Schatkamer’ van de Petersburgse Hermitage en zijn bovendien juweeltjes van Europese toegepaste kunst te zien: vazen, serviezen, tafeldecoraties, snuifdozen, spiegels, meubilair…. Stuk voor stuk meesterwerken, de oudste uit de zestiende, de nieuwste uit de negentiende eeuw.

Zegelring met monogram van Alexander I, Rusland (?), begin 19de eeuw. Goud, zilver, diamanten, email, geciseleerd, gepolijst © State Hermitage Museum, St Petersburg

ANBI

De Hermitage Amsterdam is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wij hoeven geen belasting te betalen over giften. Uw bedrag staat dus volledig tot onze beschikking. En giften aan een ANBI zijn vaak aftrekbaar voor de schenker.

Openingstijden

Dagelijks 10–17 uur
Gesloten 25 december 2014 en 27 april 2015

© State Hermitage Museum, St Petersburg

De Hermitage Amsterdam is gevestigd op de Amstel 51.

Contact

Voor informatie over de tentoonstellingen, de programmering, de online ticketshop, het gebouw en reserveringen van rolstoelen, groepsbezoeken en CKV-programma’s:
+31 (0)20 530 87 55

Voor alle overige vragen en voor het kantoor: +31 (0)20 530 87 55

Voor reserveringen van rondleidingen en zalen:
0900 HERMITAGE (0900-437648243) lokaal tarief

Voor het reserveren van audiotours (mogelijk vanaf 15 audiotours) kunt u contact opnemen met reservations@guideid.com

Sitemap

x

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en wij zullen u op de hoogte blijven houden. Niet alleen van de tentoonstellingen, maar van alle andere activiteiten in de Hermitage Amsterdam. Waaronder de culturele avonden op woensdag, zaterdagmiddag lezingen in het auditorium en de zondagochtend concerten.