Hoogtepunten van de tentoonstelling

Parkrijtuig van Peter, Nicolas Pineau, G. Michel, Louis Caravaque en V. Belen, 1724 (?). Hout, ijzer, leer, koper, zink, fluweel; verguld, beschilderd, gesneden; 160 х 150 х 340 cm
© State Hermitage Museum, St Petersburg

Dit rijtuig met een neerklapbare huif was bedoeld voor het maken van korte tochtjes. Dergelijke kleine koetsen waren in zwang in Frankrijk en dit exemplaar is dan ook gemaakt naar Frans voorbeeld. Peter de Grote gebruikte het voor zijn ritjes door het park van Peterhof.

Tekening van een cameeënbokaal, Ottomar Elliger III, 1728-35. Papier, aquarel, inkt, penseel, pen; verguld; 43,5 х 28,2 cm
© State Hermitage Museum, St Petersburg

Op 12 juli 1716 bood de Deense koning Frederik IV in Kopenhagen tijdens een galamaal tsaar Peter een met cameeën versierde beker aan. Peter bewaarde deze beker in zijn eigen vertrekken en na zijn dood belandde het kostbare object in de Kunstkamera. In 1785 gaf Catharina de Grote opdracht de beker over te brengen naar ‘haar persoonlijke verblijven’. De tsarina was een hartstochtelijk verzamelaarster van gesneden stenen. Ze liet de bokaal demonteren en het goud omsmelten, terwijl de vrijgekomen stenen werden opgenomen in haar verzameling kostbaarheden. Gelukkig was de beker niet alleen uitvoerig beschreven in de eerste catalogus van de Kunstkamera (1741–45), maar had ook de kunstenaar Ottomar Elliger eerder al een kant ervan in een aquareltekening vastgelegd. Dankzij deze tekening is het gelukt in de verzameling West-Europese glyptiek van de Hermitage een hele reeks cameeën te identificeren die ooit deel hebben uitgemaakt van de bokaal.

Galakostuum van Peter, Berlijn, 1720-30. Kaftan: laken, bajberek (zijdebrokaat), gouddraad, hout, l 116; kamizool: linnen, tafzijde, gouddraad, hout, l 96; pantalon: laken, atlas, bajberek, gouddraad, hout, l 76 cm
© State Hermitage Museum, St Petersburg

Van de objecten uit Peters tijd in de Hermitage verdient Peters garderobe bijzondere vermelding. Na talloze omzwervingen langs diverse sovjetmusea ging deze in 1946 op in de museumcollectie. Volgens een beschrijving uit 1765 telde de garderobe 576 stukken, waaronder 64 kaftans, 75 wambuizen, 70 broeken, 10 schoudermantels, 45 hoofddeksels en 41 paar schoenen. Hiervan is iets meer dan de helft over, maar de hoeveelheid objecten, de diversiteit en de staat waarin ze verkeren wekken ook nu nog verbazing. De kledingstukken uit Peters garderobe laten zich moeilijk exact dateren. De naam van de makers is vrijwel niet te achterhalen, maar de plaats van vervaardiging soms wel.

Reisapotheek van Peter, Augsburg, Tobias Lenghardt & Hans Georg I Brenner, 1613-15, Hout, koper, staal, zilver, glas, zijde, fluweel, passement; olieverfschildering op koper, ebbenhoutfineer, verguld; 39,5 х 41 х 32,5 cm
© State Hermitage Museum, St Petersburg

De reisapotheek van Peter is een soort miniatuur farmaceutisch laboratorium.

Portret van tsarevitsj Aleksej Petrovitsj, zoon van Peter, Rusland, anoniem, 1800-50. Olieverf op doek, 84 х 70 cm
© State Hermitage Museum, St Petersburg

Aleksej Petrovitsj (1690–1718) was de oudste zoon van Peter I en zijn eerste vrouw Jevdokia Lopoechina. Aleksej vluchtte in 1716 na een conflict met zijn vader naar het buitenland en werd na zijn terugkeer naar Rusland ter dood veroordeeld wegens hoogverraad. Hij stierf in de gevangenis voordat het vonnis kon worden voltrokken.

Portret van Jevdokia Lopoechina, Peters eerste vrouw, Rusland, anoniem, 1790-1810. Olieverf op doek, 66 х 56 cm
© State Hermitage Museum, St Petersburg

Jevdokia Fjodorovna Lopoechina (1670–1731) was de eerste echtgenote van Peter I en de moeder van tsarevitsj Aleksej, Peters oudste zoon.

David neemt afscheid van Jonathan, Rembrandt Harmensz. van Rijn, 1642. Olieverf op paneel (geparketteerd), 73 х 61,5 cm
© State Hermitage Museum, St Petersburg

Dit is het beroemdste schilderij dat tijdens Peters leven werd aangekocht. Zijn handelsagent Osip Solovjov verwierf het op 13 mei 1716 tijdens een veiling van de bekende collectie van Jan van Beuningen in Amsterdam. Op 19 juni 1716 werd het naar Rusland verzonden, waar het een plaats kreeg in het paleis Monplaisir.

Portret van tsarina Catharina I, Jean-Marc Nattier, 1717. Olieverf op doek, 142,5 х 110 cm
© State Hermitage Museum, St Petersburg

De Franse barokschilder Nattier was beroemd om zijn portretten van hooggeplaatste personen aan de Europese hoven. Dit portret van Catharina schilderde hij toen zowel Nattier als Catharina in Den Haag was.

Portret van Peter de Grote, Rusland, anoniem, naar Jean-Marc Nattier (1685–1766), na 1717. Olieverf op doek, 142,5 х 110 cm
© State Hermitage Museum, St Petersburg

Het originele portret door Nattier bevindt zich in de collectie van koningin Elizabeth I van Engeland.

Gordelgesp: wolf in gevecht met een slang, Siberië, 4de-2de eeuw v.Chr. Goud, turkoois, glas; gedreven, geciseleerd; 14 х 8,5 cm
© State Hermitage Museum, St Petersburg

Deze gesp vormt een paar met een soortgelijk sieraad in de collectie van Nicolaas Witsen, dat is afgebeeld op een van de gravures in zijn boek over Rusland.

Openingstijden

Dagelijks 10–17 uur
Gesloten 25 december 2014 en 27 april 2015

© State Hermitage Museum, St Petersburg

De Hermitage Amsterdam is gevestigd op de Amstel 51.

Contact

Voor informatie over de tentoonstellingen, de programmering, de online ticketshop, het gebouw en reserveringen van rolstoelen, groepsbezoeken en CKV-programma’s:
+31 (0)20 530 87 55

Voor alle overige vragen en voor het kantoor: +31 (0)20 530 87 55

Voor reserveringen van rondleidingen en zalen:
0900 HERMITAGE (0900-437648243) lokaal tarief

Voor het reserveren van audiotours (mogelijk vanaf 15 audiotours) kunt u contact opnemen met reservations@guideid.com

Sitemap

x

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en wij zullen u op de hoogte blijven houden. Niet alleen van de tentoonstellingen, maar van alle andere activiteiten in de Hermitage Amsterdam. Waaronder de culturele avonden op woensdag, zaterdagmiddag lezingen in het auditorium en de zondagochtend concerten.