ABN AMRO Kunstprijs 2016
Juryrapport

De jury van de ABN AMRO Kunstprijs kiest met Marijn van Kreij voor een onderzoekende kunstenaar met een geheel eigen beeldtaal. In het werk van Van Kreij, dat bestaat uit tekeningen, schilderingen, collages, video’s en installaties, speelt het kopieerproces een centrale rol. Hij maakt daarbij gebruik van verschillende, veelal handmatige reproductiemethoden en hulpmiddelen, zoals scanners en kopieermachines.

Van Kreij verhoudt zich zowel tot het werk van kunstenaars uit het verleden – de erfenis van het modernisme in het bijzonder - als tot de muziek- en beeldcultuur in brede zin. Zo schilderde hij op groot formaat pagina’s uit kunstboeken na, gebruikte hij een live registratie van Neil Youngs Hey Hey, My My voor een videowerk en werkte hij aan een serie enveloptekeningen, waarvoor zogenaamde security patterns – abstracte patronen aan de binnenzijde van enveloppen – als bronmateriaal diende.

Van Kreij herneemt als het ware beelden. Hij hergebruikt deze op volledig eigen wijze, neemt afstand van de autoriteit van de auteur en verheft details tot nieuwe kunstwerken. In zijn serie ‘dubbele tekeningen’ toont Van Kreij bijvoorbeeld twee vellen vol kleine, intuïtieve krabbels en vluchtig neergepende notities. Op het eerste gezicht lijkt het om identieke kopieën te gaan. Maar bij nadere bestudering ontdek je de verschillen: een vlek die net wat groter is, een lijn die verder doorloopt. Iedere handeling blijkt een herhaling te zijn van zijn eigen eerste spontane actie, waarmee Van Kreij op een speelse manier niet alleen ideeën over het onderbewustzijn, maar ook over authenticiteit en auteurschap bevraagt. In meer recent werk herhaalt de kunstenaar fragmenten uit schilderijen van kunstenaars als Pablo Picasso, Paul Klee en Gunta Stölzl op grote vellen papier en met waterige verf. Bestaand beeld wordt gedeformeerd en de betekenis ervan wordt ambigu.

De jury ziet Van Kreij als een belangrijke representant van zijn generatie. Ze waardeert de eigentijdse houding van de kunstenaar: Van Kreijs manier om ‘non-onderwerpen’ en onopvallende details tot kunst te verheffen en zijn proces van het zich handmatig toe-eigenen van beelden in deze huidige tijd van digitale en online beeldcultuur. De mentaliteit van waaruit Van Kreij zijn werk maakt, lijkt enerzijds sterk gevormd te zijn door de tijdgeest ‒ waarin als gevolg van de digitale technieken het onderscheid tussen origineel en kopie niet langer bestaat en men beelden tot in het oneindige kan vermenigvuldigen. Anderzijds maakt hij gebruik van een eeuwenoude traditie, waarin namaken tot een dieper begrip van kunst leidt, en is de uitvoering van zijn werk bijna ambachtelijk te noemen. Het maakt Van Kreij volgens de jury tot een van de meest interessante en veelbelovende kunstenaars van zijn generatie.

De ABN AMRO Kunstprijs richt zich op het stimuleren van talent in Nederland. De kwaliteit en eigenheid van het werk zijn leidende criteria. Met Marijn van Kreij is gekozen voor een kunstenaar met een sterk en eigenzinnig oeuvre dat continu in ontwikkeling is. Zijn langdurige onderzoek naar de betekenis en werking van het (hergebruikte) beeld resulteert in fijnzinnig en krachtig werk. De kunstenaar heeft zijn werk getoond in belangrijke tentoonstellingen in Nederland, maar het is nog relatief onbekend bij een breed Nederlands publiek. De jury is verheugd Marijn van Kreij de ABN AMRO Kunstprijs 2016 toe te kennen.

De jury van de prijs bestond uit:
Lex ter Braak, directeur Jan van Eyck Academie Maastricht
Danila Cahen, curator ABN AMRO kunstcollectie
Bart Rutten, hoofd Collecties Stedelijk Museum Amsterdam
Berend Strik, beeldend kunstenaar
Silvia Zonneveld, managing director ABN AMRO MeesPierson/Private Wealth Management

v.l.n.r. Danila Cahen (curator ABN AMRO kunstcollectie), Marijn van Kreij (winnaar ABN AMRO Kunstprijs 2016) en Cathelijne Broers (directeur Hermitage Amsterdam)
Foto Janiek Dam

Bedankt

De Hermitage Amsterdam bedankt

Founder
Hoofdsponsors
Sponsor
Internetpartner
Strategiepartner
Security partner

Onze regenten, partners en fondsen.

Openingstijden

Dagelijks 10–17 uur
Gesloten 27 april (Koningsdag)
Open op 25 december en 1 januari 11-17 uur

De Hermitage Amsterdam is gevestigd op de Amstel 51.

Foto Jelle Epskamp Photography

Heerlijk terras in de binnentuin

Geopend bij mooi weer

ANBI

De Hermitage Amsterdam is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wij hoeven geen belasting te betalen over giften. Uw bedrag staat dus volledig tot onze beschikking. En giften aan een ANBI zijn vaak aftrekbaar voor de schenker.

Contact

Voor alle vragen en voor het kantoor: +31 (0)20 530 87 55
(tijdens kantoortijden)

Dus ook voor informatie over de tentoonstellingen, de programmering, de online ticketshop, het gebouw, reserveringen van rondleidingen en zalen en reserveringen van rolstoelen, groepsbezoeken en CKV-programma’s.

Voor het reserveren van audiotours (mogelijk vanaf 15 audiotours) kunt u een bericht sturen naar info@hermitage.nl

Catalogus

Bij de tentoonstelling 1917. Romanovs & Revolutie is een prachtige full colour catalogus verschenen. Deze is in zowel het Nederlands als in het Engels te verkrijgen.
Meer

Sitemap

x

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en wij zullen u op de hoogte blijven houden. Niet alleen van de tentoonstellingen, maar van alle andere activiteiten in de Hermitage Amsterdam. Waaronder de culturele avonden op woensdag, zaterdagmiddag lezingen in het auditorium en de zondagochtend concerten.